Oana Lungescu a fost urmărită de Securitate / FOTO: bbc.co.uk

“În 1983 pe vremea când eram la universitate, am fost invitată la un interviu la o agenţie de turism, sub pretextul unei slujbe de traducător. Mi-am dat seama repede că cel care mă intervieva era căpitan de Securitate. Mi-a oferit o serie de privilegii: paşaport pentru a călători în străinătate şi medicamente pentru tatăl meu care suferea de cancer. În schimb, eu trebuie să îi spionez pe cei care îi cunosc. Am spus NU. Recent am dorit să-mi văd dosarul pe care fosta poliţie politică mi l-a ţinut”, povestea Oana Lungescu, într-un comentariu scris în urmă cu un an, în The Independent.

“Am găsit rapoarte detaliate despre vizitele mele la British Council. Ore, nume ale celor cu care mă întâlneam, numere de înmatriculare. Cineva din interior este rugat să verifice dacă am vorbit şi un alt om pe care ei îl supravegheau. Era şi o notă despre întâlnirea mea cu căpitanul de Securitate. În plus, note despre plecarea mamei mele, detalii despre iubitul meu de 23 de ani, pe care îl suspectau de spionaj”, relatează Lungescu. Într-unul din rapoarte, aceasta află şi care îi era numele de cod de urmărită ce-i fusese dat de Securitate: Lorena.

Oana Lungescu a fugit din România în 1985. A realizat ample reportaje pentru BBC despre căderea comunismului, despre tranziţia României de la un sistem totalitar spre democraţie şi despre întreg procesul de aderare a ţării noastre la Uniunea Europeană.